Saturday, February 23, 2008

BAGAIMANA AKADEMI TERRABACA BOLEH MEMBANTU ANDA?

Kami mensasarkan blog ini khusus kepada para guru dan ibubapa yang sedang mencari ikhtiar tentang bagaimana menaikkan tahap penguasaan Bahasa Inggeris anak-anak mereka atau yang sedang mencari kaedah yang boleh merumuskan kebelengguan serta yang tertanya-tanya kenapa tiada pencapaian walaupun berbagai program dilakukan.

Kami tidak menjual produk tetapi boleh membantu mengenalpasti bahan yang sesuai untuk memulakan inisiatif Akademi Terrabaca. Kami menawarkan satu program "capacity building" bagi membantu pelajar menguasai bahasa kedua yang lebih berkesan sebelum mereka meninggalkan bangku sekolah.

Yang paling penting pelajar dapat mengatasi kesan negatif diakibatkan dari momokan betapa sukarnya Bahasa Inggeris, mula berkeyakinan diri lebih tinggi dan dengan secara mendadak mengubah perspektif pembelajaran mereka.

Matlamat utama AKADEMI TERRABACA ialah

1- membantu sekolah mewujudkan mekanisma pembacaan atau "install an ongoing reading mechanism into the learning culture" melalui CERAP yang merupakan aktiviti latihan berstruktur dan berdasarkan kaedah "the student is the syllabus". Ianya satu kaedah yang mencari tahap sebenar pelajar kerana bahan bacaan yang dipilih merupakan "automatic diagnostic aid", yang kemudiannya memudahkan pemilihan bahan dan latihan yang tepat ke sasaran, serta mengubah pelajar dari sikap tidak minat membaca kepada mereka yang dipanggil "avid readers".

Sekolah boleh menggunakan CERAP sebagai persediaan pelajar mewakili sekolah dalam mana-mana aktiviti, misalnya mereka yang akan menyertai RHB-New Straits Times SIR Spell-It-Right Challenge (Sila baca petikan akhbar di bawah). Selama ini sekolah begitu terikat dengan sebilangan kecil pelajar cerdas, apakala orang yang sama juga yang selalu disuakan mewakili sekolah dalam pertandingan-pertandingan sebegitu. CERAP memperluaskan pilihan sekolah dan memberi ruang kepada pelajar lemah untuk menyertai setelah kelemahan diatasi.

2- membantu ibubapa mengambil langkah pemulihan melalui kaedah yang memudahkan mereka memantau kemajuan pelajar kerana bahan yang digunakan digred mengikut tahap pelajar dan boleh ditambah beransur-ansur mengikut peningkatan keupayaan. Pelajar yang tertinggal dengan itu akan diberi perhatian lebih oleh rakan koc.

Malah kerjasama PIBG dan sekolah melaksanakan CERAP merupakan prinsip teras program, iaitu tidak boleh membebankan kewangan sekolah, dan tidak juga mengganggu jadual sedia ada.

3- membantu sesiapa yang ingin memulakan tuisyen ala 'franchise kampung' untuk menambah pendapatan atau untuk ditawarkan di pusat tuisyen sedia ada mereka. Malah surirumah yang berminat boleh dilatih mengendalikan kumpulan tuisyen di rumah untuk menampung pendapatan atau untuk mewujudkan kumpulan belajar bersama anak yang culas belajar. Aktiviti kumpulan penting untuk mewujudkan "group dynamism".

Sila email pertanyaan ke terrabaca@hotmail.com

PETIKAN BERITA

NST Online » Local News

2008/02/22

KUALA LUMPUR: If you are in love with the English language and think you are a good speller, here's the chance to prove your worth.

The RHB-New Straits Times SIR Spell-It-Right Challenge, a joint effort between the two organisations taking off in April, will be the ideal forum to pit your skills against others with a similar bent.

Not only will two student spellers be judged winners in the primary and secondary categories, they will also go home with handsome cash prizes.A total of RM200,000 has been set aside for prizes.

Four students each from 36 government-funded schools will participate in preliminary rounds at state level before winners go to state finals to determine the state champion.

The contest is divided into two categories: primary (Year Four to Six) and secondary (Form One to Five). A separate spelling contest will be held in due course for Year One to Three students.

The state primary champion will receive RM1,000 and the runners-up RM800 and RM500 respectively. Winning schools at state-level will receive RM1,000, RM800 and RM500 respectively.

The national challenge in August will see 14 state champions at primary and secondary levels vying to become winners in their categories. The winner in the primary category gets RM3,000 with the runners-up receiving RM2,000 and RM1,000 respectively.

The winning primary schools will receive RM3,000, RM2,000 and RM1,000 respectively.

The winner at secondary level will receive RM6,000 with runners-up taking home RM4,000 and RM2,000 respectively. Their schools will collect RM6,000, RM4,000 and RM2,000 respectively.

Schools topping both categories will receive challenge trophies.

Fourteen pre-recorded episodes of the contest will be aired on TV3 every Saturday from May.

SIR will ideally attract independent learners who enjoy a competitive environment and want to have fun in using the language.

The contest is also aimed at challenging young Malaysians on their verbal and intellectual prowess in mastering English and raising the bar in its usage.

More than that, the ideal contestant can recognise individual words as the building blocks of language besides celebrating the intellectual value of every word.

Only British English will be used as the New Straits Times uses only British English.

No comments: