Tuesday, February 19, 2008

BAGAIMANA AKADEMI TERRABACA BOLEH MEMBANTU PELAJAR MENDAPAT A DALAM SEMUA MATAPELAJARAN


trybaca sebelum terrabaca!

CERAP Rules

1. Each group of ten students will vie to complete the recommended reading kit under the guidance of a coach and assistant coach chosen by the class teacher from amongst the group members.

Setiap kumpulan bersepuluh akan beradu menghabiskan set bacaan yang ditetapkan di bawah bimbingan seorang koc atau pembantu koc yang dipilih oleh guru kelas dari kalangan ahli kumpulan.

2. Each group in the class shall compete to produce the best readers, and the better readers may then choose to join a better group graded into A, B, C and D respectively.

Setiap kumpulan dalam kelas akan bertanding untuk melahirkan pembaca terbaik, dan mereka yang meningkat pembacaan boleh memilih masuk kumpulan lebih baik yang digred ikut tahap A, B, C dan D.

3. Each student shall have the chance to be appointed either as coach or assistant coach based on their performance in reading and the number of hours they have spent assisting the poorer readers in their group.

Setiap pelajar akan berpeluang dilantik koc atau pembantu koc berdasarkan pencapaian dalam pembacaan serta jumlah jam yang mereka sumbangkan membantu rakan kumpulan yang masih lemah.

4. The grading shall include fluency, diction, effort and spirit of cooperation shown by each individual student towards group achievement.

Penentuan markah akan berdasarkan kefasihan, penyebutan, usaha dan semangat kerjasama yang ditunjukkan setiap pelajar dalam menentukan tahap kumpulan.

5. The method used for coaching shall be the coach-a-coach method .

Kaedah yang digunakan untuk latihan hendaklah kaedah coach-a-coach.
_______________________________________________________________

KAMI MENGALU-ALUKAN MEREKA YANG PRIHATIN MENGENAI MASALAH PEMBELAJARAN DAN PENCAPAIAN ANAK-ANAK SUPAYA MENCUBA 'CERAP ENGLISH COACHING GAMES' SEBAGAI PROGRAM 'SUPPLEMENTAL' ATAU TAMBAHAN DI SEKOLAH.

KAEDAH ATAU CARA
CERAP
MEMASTIKAN MEREKA BELAJAR DALAM SUASANA KOMPETITIF KERANA ADA UNSUR PERLUMBAAN BAGI MENCAPAI TAHAP YANG DITENTUKAN, SERTA SUASANA SERONOK DAN GEMBIRA KERANA KESAN DARI KEMAJUAN KETARA SELEPAS MENU MODUL DIHABISI!

APATAH LAGI ADA HADIAH UNTUK 'BEST READER, BEST COACH, BEST STORYTELLER, BEST MIMIC' dsbnya.

CERAP atau Coach-a-Coach Extensive Reading Assistance Program ialah satu kaedah yang telah dicuba dan terbukti berkesan kerana ia berlandaskan pemakaiaan tepat kaedah linguistik yang dipadankan dengan masalah logistik sekolah seperti bilangan murid terlalu ramai dengan tahap pencapaian berbeza-beza, guru tidak terlatih, persekitaran dan sebagainya.

Di bawah program
CERAP Bahasa Inggeris, pelajar berpeluang melalui proses BILAS
(Bahasa Inggeris-Latihan & Ajar Semula). Apa yang penting ialah diakhir setiap tahap modul buku yang ditetapkan, pelajar bukan sahaja akan berjaya menguasai jumlah 'corpus' bahasa yang ditetapkan, misalnya minima 1000 'word count' untuk Murid Tahap 2 sekolah rendah, tetapi juga dari segi kebolehan pembacaan dan kelancaran penulisan.

Selain modul yang kami telah cadangkan, kaedah ini boleh juga digunakan secara kreatif sebagai serampang dua mata sekiranya buku teks sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris juga digunakan sebagai bahan bacaan dan untuk 'spelling and writing activities'.

Yang amat penting ialah melalui kaedah ini pelajar dengan mudah mendapat A dan boleh mendapat keputusan peperiksaan
mengatasi 'national average' sehingga membawa mereka ke tahap pemahaman nahu yang lebih tinggi, berbanding dengan rakan pelajar lain yang tidak pernah dilatih menggunakan "lidah" sepanjang pembelajaran bahasa tersebut. Bayangkan ada pelajar yang mendapat 5 A lalu layak ke sekoah asrama penuh, ramai diketahui adalah "false beginners" dalam Bahasa Inggeris mereka, dan tidak berupaya menangani keperluan kurikulum menengah.

No comments: